Heb je wel eens last van een trekkerige huid na het douchen?
Misschien vertoont je huid zelfs wat rode vlekjes?

Dan is de kans groot dat je een vochtarme huid hebt.

Voor we hier dieper op ingaan is het van belang om het verschil met een droge huid te bespreken.
Een droge en vochtarme huid worden immers vaak met elkaar verward.
Logisch, want de symptomen zijn gelijkaardig: een trekkerig gevoel, een dof uiterlijk met hier en daar droge plekjes en droogtelijntjes.
En toch is het belangrijk om het onderscheid tussen de twee te maken, net om de correcte behandeling toe te passen.

 

Een droge huid heeft vooral tekort aan talg en is een permanent huidtype. Vaak heb je ook over de rest van je lichaam een droge huid. Belangrijk is om te werken met producten met rijkere texturen, die essentiële vetten bevatten om het talgtekort op te vangen.
Daarenboven speelt onze voeding een belangrijke rol in de aanpak van een droge huid. Voeding, rijk aan omega-3 vetten, kan helpen bij een droge huid.

Een vochtarme huid daarentegen is (meestal) een tijdelijke huidconditie. Zelfs als je een normale tot vette huid hebt, kan deze toch vochtarm zijn.
De huid is dan voornamelijk droog op de wangen, terwijl de T-zone (neus, kin en voorhoofd) vaak iets vetter is. Ook heb je sneller last van onzuiverheden dan bij een droge huid.

Gelukkig is dit tijdelijke verschijnsel te verhelpen. Hieronder vind je een aantal praktische tips om je huid er snel weer frisser en stralender te laten uitzien en, vooral, om ze weer comfortabel te laten aanvoelen.

Pas op met water

Vermijd te lang en te warm douchen. Water kan namelijk ook een uitdrogend effect hebben en het natuurlijke, vettige beschermlaagje van je huid verwijderen. Dit wordt ook wel eens een verstoorde huidbarrière genoemd.
Als dit het geval is, kan het vocht dat in je huid zit makkelijker verdampen en kunnen schadelijke invloeden van buitenaf makkelijker doordringen. Onderstaande schets maakt dit meteen duidelijk.


bron: La Fondation pour la Dermatite Atopique

 

Gebruik een milde reiniger

Let vooral op de ingrediënten. We hebben allemaal graag een reiniger die lekker schuimt, maar laat die schuimende ingrediënten nu net slecht zijn voor je huid.
Bevat je reiniger sulfaten, waarvan de bekendste Sodium Lauryl Sulfate (SLS), Sodium Laureth Sulfate (SLES) en Ammonium Lauryl Sulfate (ALS) zijn, dan is het raadzaam om aan verandering te denken.
Sulfaten hebben immers een uitdrogend en daardoor irriterend effect en zijn erg krachtig. Zelfs zo krachtig dat ze niet alleen vuil verwijderen, maar ook delen van je opperhuid.
Dit leidt opnieuw tot een verstoorde huidbarrière.

Geen agressieve scrubs

Vooral korrelscrubs zijn uit den boze. Vaak zijn de korreltjes in scrubs ook nog eens gemaakt van plastic en zijn ze naast slecht voor je huid ook nog eens schadelijk voor het milieu.
Gebruik liever een exfoliant op basis van milde fruitzuren. Als je toch liever een korrelscrub gebruikt, kies dan voor een natuurlijke scrub die niet te agressief is. Gemalen walnoot of abrikozenpit bijvoorbeeld zijn veel te agressief en beschadigen het huidoppervlak. Kies liever voor rijstpoeder wat veel zachter is voor je huid.

Zon

Weinig mensen weten dat zon ook invloed heeft op de huidbarrière. Een goede zonbescherming is daarom erg belangrijk. Draag een pet of hoed, bedekkende kleding en smeer je natuurlijk regelmatig in met een goede zonnebrandcrème met minimaal factor 30.

Eet je mooi

Versterk je huidbarrière via je voeding. Groene groenten, zoals spinazie en boerenkool, bevatten veel antioxidanten die de huid helpen te beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf.
En vergeet natuurlijk niet voldoende water te drinken!

 

Wil je uitgebreid advies over je huidtype, huidconditie en correct productgebruik, dan staan wij voor je klaar met onze huidanalyse. Breng gerust je huidige producten mee en dan screenen we deze op eventuele stoffen die de huidbarrière kunnen schaden.
Je huidanalyse inplannen kan makkelijk via onze online agenda.